Moni - Reisverslag uit Ende, Indonesië van tilly - WaarBenJij.nu Moni - Reisverslag uit Ende, Indonesië van tilly - WaarBenJij.nu

Moni

Door: Tilly

Blijf op de hoogte en volg tilly

16 September 2019 | Indonesië, Ende

Nog even over het dorpje Moni aan de voet van de Kelemutu
Op Tripadvisor vind je wat toppers, die in mijn ogen echter geen toppers meer zijn. Doordat ze daar als goed genoteerd staan lijkt het of de mensen minder hun best doen om het toeristen het naar hun zin te maken, ze komen er toch wel op af.
Zo is de plek waar wij slapen Mahonie Guesthouse prima maar de badkamer mag zelfs voor een basic ruimte weleens opgeknapt worden. Met een paar simpele aanpassingen en n likje verf zou t er heel wat beter uit zien. Echter..... de eigenaar ( overigens erg aardig ) lijkt het feesten met zijn rasta vrienden belangrijker te vinden.
Er is 1 held in dit Guesthouse en dat is: ......, de vierde dochter van de vijf dochters en als laatste thuiswonend.
Dat betekent dat zij thuis blijft wonen en alles en iedereen verzorgd. Haar werktempo is rustig maar gestaag. Ze verteld me dat ze 2 kinderen heeft, 11 en 8 jaar die bij haar schoonmoeder 20 min verderop wonen. Tussen de bedrijven door gaat ze s' middags of aan het begin van de avond even naar huis om de kinderen te verzorgen , eten te maken en alles voor de nacht en volgende dag te prepareren. Misschien kan ze de kinderen nog in bed stoppen?
Dan terug naar Mahonie waar ze gaat slapen en om 4 uur de kippen voert en indien nodig de toeristen die vroeg op staan van het nodige te voorzien. Haar dag bestaat veder uit voortdurend koffie en thee maken voor gasten die daar om vragen.
No miss its for free.
Het is echt een kanjer van een jonge vrouw die redelijk goed engels en Frans spreekt.
Op zaterdagmiddag en zondag zijn de kinderen bij haar in Moni en ook haar man als hij niet hoeft te werken, hij is taxi driver!

Dat even over dit Guesthouse.
Maar terugkomend op Tripadvisor: het hiernaast gelegen Mopi's kon ons niet bekoren qua eten. De bar etc ziet er gezellig uit en Bob Marley en zijn muziek voert de boventoon. Heel gezellig allemaal maar kijk je even verderop in de straat bij cafe / restaurant en ook Guesthouse dan zie je een kleinschalig familie bedrijfje. Ze zijn net 2 maanden open. Oke het duurt even voordat je de bestelling krijgt maar wat een pure smaken , heerlijk. De eggplant curry is een sensatie zo lekker. Ik heb deze 2 dagen achter elkaar gegeten. De kok is de vrouw des Huizes en haar man.
Een lief stel mensen die hun prijzen voor het eten best wel wat op mogen schroeven. Je eet er nu inclusief drinken en een nagerecht voor zo'n €12,- echt super lekker.

Ook hier staan er dingen op de kaart die: finisht zijn als je ze besteld. Ze zijn er niet meer en dat is overal wel waar we zijn geweest. Rijst, o nee die is finish.
Fish, no fish. Abokado, no abokado. Daar moet je wel tegen kunnen en je vooral niet aan storen.

• 18 September 2019 - 15:30

Annemiek:

Leuk om te lezen Til, dan hiervokr. Nog steeds met de hollandse kritische nuchterheid zie ik! Ja Til, als wij het zouden organiseren...
    Enfin, have lots of fun there, together! Lieve groet Annemiek

• 18 September 2019 - 15:32

Annemiek:

* foutje: lees hiervoor bedankt!

• 18 September 2019 - 15:59

Veronique:

De tripadvisor mafia!
    Shame on them.. viel ons vorig jaar in Dublin ook op.

• 20 September 2019 - 06:27

Jan Van Strien:

Relax Relax . geef je over aan het tempo aldaar en wat geeft het op is op toch ;-)