Kelemutu - Reisverslag uit Ende, Indonesië van tilly - WaarBenJij.nu Kelemutu - Reisverslag uit Ende, Indonesië van tilly - WaarBenJij.nu

Kelemutu

Door: Tilly

Blijf op de hoogte en volg tilly

13 September 2019 | Indonesië, Ende

Om 4 uur viel de stroom uit in de oosthoek van Flores. We waren ons net klaar aan t maken voor de tocht naar de Kelemutu. Galank brengt ons en ook onze Franse buren rijden mee. Ja maar dan is het wel 50.000 rp duurder want er zit meer gewicht in de auto. Haha kleine handelaar. Oke we delen de kosten dus dat wordt omgerekend zo’n €9,- per stel.
45 min later staan we boven bij de vulkaan. We lopen nog n half uurtje naar boven en dan is t vrijwel meteen tijd dat de lucht oranje kleurt. De zon komt op en kleurt de lucht prachtig oranje. Langzaamaan krijgen we de meren te zien die boven op de vulkaan liggen. Turkoois en blauw en n derde nog niet in het daglicht lijkt zwart. De bevolking gelooft dat de geesten van overledenen hier naar toe gaan.
Het is een prachtig schouwspel en er wordt druk gefotografeerd.
De enige stoorzenders zijn 2 snorrende drones boven ons.

We blijven bijna 2 u boven en laten al die pracht en praal op ons inwerken . Dan beginnen we aan de wandeltocht naar beneden, zo’n 3/4 uur. Het is een prachtig pad door heel veel groen. Bananen planten met trossen bananen en bloemen, koffieplanten,
Koeien met kalfjes, n enkele geit en een paar dorpen.
We worden vaak aangesproken door bewoners. Ze stellen de gebruikelijke vragen: hoe je heet, waar je vandaan komt etc etc.
Ergens krijgen we thee en bananen aangeboden en tevens een demonstratie ikat weven. Wat een werk is dat. Helaas voor die mevrouw kopen we niets, we hebben nog 7 weken te gaan.
Het is een prachtige wandeling. Jammer dat we ons verlopen hebben en de waterval gemist hebben . Weer een heel erg mooie en warme dag. We eten weer bij: cafe Moon, super lekker vers eten en zeker een aanrader als je ooit in Moni komt.

Zo nu ga ik dit bericht proberen te plaatsen. Van dat van gisteren hebben jullie maar een paar regels ontvangen. Raar maar waar!
We zullen het zien groetjes

• 13 September 2019 - 14:26

Jacqie:

Nou prima gelukt. Zelfs met foto's.
    En wat een super filmpje op Facebook.
    Erg mooi daar. De natuur dan. Die "luxe villa"waar Jim op foto bij staat is dan wel schrijnend.
    Groetjes xx Jacqie

• 16 September 2019 - 17:50